הכירו את הסופר-פוד (מזון על)

הכירו את הסופר-פוד (מזון על)

את המונח "סופר-פוד" (או- "מזון על") אנו שומעים במקומות רבים, ויש השואלים האם יש בהם תועלת או שמדובר אך ורק בטרנד חולף ומונח שיווקי הנועד להגביר מכירות.
בוודאי למדתם שבחיים אין רק שחור או לבן, ולכן, אנו יכולים לקבוע בוודאות ש… כל התשובות נכונות.

כן, מזון על הוא אכן מונח אשר הפך לכלי לצורך קידום מכירות, אך השאלה החשובה היא מהן התכונות של אותם מזונות המכונים ”מזונות על“, האם יש להם תרומה חשובה לתזונה שלנו, או שלא?

למרות הספקות לגבי אותם מזונות, אובייקטיבית, יש להם סגולות טובות. אין מדובר במעשי קסמים, אלא שכל אחד מהם מביא איתו הרכב תזונתי חשוב שנרצה לשלב בתזונה שלנו.

מזונות על כנראה לא יעניקו לכם חיי נצח ואיננו יודעים מדוע מזונות מסוימים נכנסו לקטגוריית הסופר-פודס, כאשר אחרים, לא פחות טובים, נשארו בחוץ. אך עדיין נעדיף את הגישה המעשית הבוחנת- מה מכילים אותם מזונות המכונים מזונות על? אתם כבר תחליטו לבד האם תרצו אותם בארוחת הבוקר שלכם.

מזונות על מומלצים

חיפוש קצר של מזונות על מומלצים מיד מעלה כמה שמות מוכרים כמו: מאקה, עשב שעורה, ספירולינה, זרעי צ‘יה, אסאי, גוג‘י ברי ורבים אחרים. אלו הם אינם המוצרים השכיחים שתמצאו בין העגבניות למלפפונים בסופר, ועבור רבים, השמות אינם מוכרים. אז, על מנת לפזר את ענני הערפל, נספר לכם על כמה ממזונות העל האלו ועל הערכים התזונתיים שהם מציעים-

אסאי - קודם כל, נספר לכם שזהו פרי הגדל על עץ הדקל ומגיע מאזור האמזונס הברזילאי. למרות שרק בשנים האחרונות הוא הפך לשם-דבר בעולם, בברזיל הוא חלק חשוב מהתזונה זה דורי דורות. לעיתים, אוכלים אותו כעיסה בתוספת סוכר ולפעמים מכינים ממנו גלידות וקינוחים מושקעים. בין אם נעניק לו תואר "סופר פוד" או לא, מבחינה תזונתית הוא עשיר בויטמינים, בעיקר בויטמינים C ו- A, כמו גם בסיבים תזונתיים. יש בו נוגדי חמצון מסוגים שונים ובכמות גדולה וגם התזונאי הספקן ביותר יסכים שחשוב לשלב אותם בתזונה. נכון, זהו אינו הפרי היחידי שיש בו ויטמינים ונוגדי חמצון, אך זוהי אינה סיבה להמעיט בערכו. ולא צריך להרחיק לברזיל בשביל ליהנות ממנו, בארץ ניתן להשיג אותו כאבקה קלה לשימוש או במחית קפואה. לאמיצים, יש גם תערובת מיוחדת.

מורינגה - מקורו של עץ המורינגה הוא בהרי ההימלאיה, אך תופתעו לגלות שהוא התאקלם יפה בארץ וגם כאן ישנם גידולים מסחריים של מורינגה. פרי המורינגה נמכר בעולם כתוסף תזונה ומייחסים לו סגולות רבות. אך מצד שני, ישנה גם ביקורת וטענות שתכונותיו לא הוכחו מדעית. כפי שאמרנו, אנו מעדיפים לבדוק אובייקטיבית מה יש במורינגה ולא ממש מעניין אותנו אם שמו לו כתר על הראש ועליו כתוב "סופר פוד". המורינגה עשירה בפרוטאין (חלבון) וכמות הפרוטאין בה גדול פי 2 על כמות הפרוטאין ביוגורט. כאשר אנו אומרים 'חלבון', אנו מתכוונים לחומצות אמינו. ישנם 9 סוגים של חומצות אמינו שגוף האדם צריך, ובדרך כלל חלבון צמחי אינו מכיל את השילוב של כל חומצות האמינו. מבחינה זו, המורינגה היא יוצאת דופן מכיוון שהיא כוללת את כל חומצות האמינו. היא גם עשירה בויטמין A, ובויטמין C, סידן ואשלגן - יותר מתפוז, גזר, חלב ובננה אשר בד"כ מהווים מקורות טובים של אלו. ניתן להשיג את המורינגה כאבקה קלה לשימוש או קוביות מורינגה קפואה. לאמיצים, יש גם תערובת מיוחד.

Moringa, Moringa Oleifera, Moringa Powder, Healthy

ספירולינה - הספירולינה היא סוג של אצה מיקרוסקופית עשירה בחלבון. על פי מקורות באינטרנט, הספירולינה הופקה על ידי נאס“א בתור מזון לאסטרונאוטים. נשמע טוב אבל האמת שאנו לא בטוחים לגבי זה. עוד הרבה לפני ששלחנו אנשים לחלל, האצטקים במקסיקו אספו את הספירולינה מאגם טקסקוקו ועבורם היא הייתה אחד ממקורות המזון. כיום לא מלקטים ספירולינה מאגמים במקסיקו, היא מגודלת בחוות מיוחדות. גם בישראל מגדלים ספירולינה בטכנולוגיות מיוחדות המייעלות את רמת הפרוטאין.

ישנן טענות רבות לגבי התועלות של השימוש בספירולינה, חלקן מבוססות על מחקרים, אחרות מוטלות בספק. אבל מה שאנו יודעים בוודאות זה שתזונה מאוזנת המספקת לגוף את הצרכים התזונתיים מסייעת לשמור על הבריאות, ויש סיבות טובות מדוע כדאי לצרוך ספירולינה- בספירולינה יש כמות גדולה של חלבון. בכפית ספירולינה יש כ- 4 גרם חלבון, וכמות הברזל בה היא פי 10 מכמות הברזל שתמצאו בתרד. כמו כן, היא עשירה בעוד מינרלים חשובים כמו סידן, ברזל, מגנזיום ואשלגן ויש בה גם שפע של ויטמינים. ניתן להשיג את הספירולינה כאבקה קלה לשימוש או קפסולות ספירולינה קפואותלאמיצים, יש גם תערובת מיוחד.

Spirulina, Seaweed, Vegetable Proteins, Detox

גולדן ברי - הגולדן ברי הוא אחד ממזונות העל המגיעים אלינו מהאזורים ההרריים של דרום אמריקה, שם הוא אחד ממקורות התזונה של הילידים המקומיים. הוא משמש לצורך הכנת ריבות, גלידות, צ‘אטניב (מטבל) ועוד, כך שגם מבחינת הטעם הוא אטרקטיבי. אם נסתכל על ערכיו התזונתיים המרכזיים נוכל לאפיין אותו בערך קלורי נמוך ויש בו ויטמין C, טיאמין וניאצין. טיאמין הוא ויטמין B1 החשוב מאוד למערכת העצבים. אלו שזוכרים את פרשת 'ילדי רמדיה' יזכור כי זהו הויטמין שהוחסר מפורמולת המזון לתינוקות וחסרונו גרם לפגיעות עצביות קשות ואף למוות. חשיבותו של ויטמין זה אינה מוטלת בספק. טעמו של הגולדן ברי חמוץ-מתוק והוא מגיע ממשפחת עגבניות השרי. צבעו צהוב מוזהב ומפה השם שניתן לו ״גולדן״. ניתן להשיג גולדן ברי מיובש ולהוסיף אותו לסלטים ולשייקים.

Cape Goose Berries, Unsteadily, French, Golden Bell

מנקאי - המנקאי הוא צמח מים זעיר הצף לו על מים מתוקים. מיד נדבר על ערכיו התזונתיים, אך לפני זה כמה מילים על הטעם- טעמו של המנקאי נחשב לניטרלי ומבחינתו השילוב של טעם ניטרלי עם ערך תזונתי גבוה בהחלט מצדיק את התואר "סופר פוד". ניתן להשתמש בו על-מנת להעשיר את ערכו התזונתי של כל סלט, שייק, סיר בישול או מאפה. מבחינת ערכו התזונתי, הוא מציע לנו חלבון מלא, ויטמין B12, אומגה 3, סיבים תזונתיים, חומצות פנוליות ופלבונואידים, חומצה פולית ועוד ויטמינים ומינרלים חשובים. כמות האבץ בו היא כמעט כפולה מכמות האבץ באפונה וכמות החומצה הפולית מתקרבת לכמות החומצה הפולית שתמצאו בתרד לא מבושל. ניתן להשיג את המנקאי קפוא בקוביות קלות לשימוש.

תא ירוק - מאצ‘ה - סגולותיו של צמח התה הן דבר מוכר עוד לפני שהשתמשנו במונחי סופר פוד. מאצ‘ה היא אותו צמח תה שאתם מכירים, אך בהבדל אחד משמעותי מאוד- כמה שבועות לפני יום הקטיף, צמחי התה מכוסים על מנת למנוע מהם חשיפה לשמש ישירה. מסתבר שפעולה זו גורמת להעשרת עלי התה בחומצות אמינו וגם משנה את טעמם והופכת אותו למתקתק יותר. לאחר מכן, עלי התה מיובשים ונטחנים לאבקה דקה וזוהי המאצ‘ה. ממנה ניתן להכין את משקה המאצ‘ה. היפנים משתמשים בו גם לצורך הכנת קינוחים ומאפים מתוקים. צמח התה עשיר בנוגדי חמצון, אך כאשר אנו מכינים חליטות תה, אנו מקבלים רק מעט מנוגדי החמצון והשאר נשארים בעלה עצמו. במאצ‘ה העלה נטחן ואנו מעכלים את כולו, וכך זוכים לכל כמות נוגדי החמצון שבו - פי 130 על עלה תה רגיל! תה המאצ׳ה מפורסם ביכולות לירידה במשקל אך הדבר לא הוכח ולכן איננו יכולים להבטיח פעולה זו, אך עדויות של אנשים מצביעים על תוצאות חיוביות. ניתן להשיג תה ירוק מאצ׳ה באבקה.

Green Tea, Macha, Japan

גוג'י ברי - הגוג'י ברי מגיע אלינו מאסיה, שם מרבים להשתמש בו במטבח היפני, הסיני והקוראני. הרפואה המסורתית מייחסת לפרי סגולות שונות הכוללות תכונות אנטי סרטניות, שיפור התפקוד המיני ואפילו יש סיפור על סיני שהגיע לגיל 256 שנים (!) בזכות אכילת גוג'י ברי. ניחשתם נכון, טענות אלו התקבלו בספקנות רבה. אז מה יש בגוג'י ברי שמצדיק את הכינוי "מזון על"? בדיקות מעבדה הראו כי בפרי תוכלו למצוא 19 חומצות אמינו שונות, מהן 8 מחומצות האמינו החיוניות לגוף האדם. יש בו מיקרו-מינרלים חשובים כגון אבץ, ברזל וסידן, ויטמינים מסוג B1, B2, B6  ו- E. ולבסוף הוא עשיר בנוגדי חמצון.  בין אם תבחרו אם תאמינו או לא לסיפורים על סיני שחי למעלה ממאתיים שנה, זה לא ישנה את העובדות - שילוב הויטמינים, המינרלים ונוגדי החמצון יעשה טוב לגוף שלכם. ניתן להשיג גוג׳י ברי מיובש ולהוסיף אותו בסלטים ובשייקים או באבקה למגוון שימושים. יש גם פורמולה מיוחדת שניתן לרכוש.

Fruit, Goji, Berry, Goji Berry, Wolfberry

קקאו - הקקאו מוכר לכולנו כחומר הגלם ממנו מכינים שוקולד, זאת כמובן בתוספת כמויות עצומות של סוכר.הקקאו לא נחשב ממש למזון על. עץ הקקאו מגיע מהרי האנדים ומשם התפשט לאזורים אחרים. בני המאיה, במקסיקו, אימצו אותו באהבה ועבורם יש לו חשיבות רבה. כאשר הספרדים הגיעו לאמריקה, הם הביאו איתם קקאו חזרה לאירופה ומשם הסיפור ידוע. התכונה הבולטת ביותר של הקקאו היא נוגדי החמצון, פי 3 מהכמות בתה הירוק! כמו כן הוא עשיר בחלבון, סיבים תזונתיים, ברזל, מגנזיום ואשלגן. קקאו מכיל תאוברומין, אלקלואיד דומה לקפאין, הנמצא גם בתה. זהו חומר ממריץ המסייע להרחבת כלי הדם- המביא לייעול הריכוז ולשיפור תפקוד הלב. השפעתו נחשבת לפחותה משל קפאין, אך משך פעילותו בגוף ארוך יותר. ניתן להשיג את הקקאו באבקה, בפולים, גרוס בצורת ניבס, כעיסה וכמובן, כחמאה.

Hands, Cocoa, Cacao, Delicious, Cocoa Nibs, Cocoa Bean

עשב חיטה - את צמח החיטה כולנו מכירים, אך בדרך כלל השימוש הוא בזרעי החיטה מהם אנו מפיקים קמח. עשב החיטה הם הנבטים של צמח החיטה, ואלו עשירים בכלורופיל, וויטמינים, מינרלים, חלבונים, סיבים ונוגדי חמצון. גם בנבטים מסוגים אחרים ישנם ערכים תזונתיים חשובים, אך בעשב החיטה ישנו ריכוז גדול יותר. ישנן טענות רבות לגבי סגולותיו של הכלורופיל, לא כולן הוכחו מדעית, אך ללא ספק, כל מומחה תזונה יסכים שלהתחיל את היום עם משקה עשב חיטה, הנותן לכם מנה יפה של ויטמינים ומינרלים, הוא בהחלט רעיון טוב. ניתן להשיג אותו כאבקה קלה לשימוש או כנוזל מוקפא.

Wheatgrass, Cat Grass, Grass, Green, Nourishment

חזור לכתבות

השאירו תגובה

שימו לב, תגובות מאושרות על ידי מנהל החנות לפני פרסומם.